На галузевій конференції, що відбулася в межах другої міжнародної виставки VAPEXPO Kiev-2016, виступила Олена Рогуліс, аналітик компанії Euromonitor International. Її доповідь багата на цікаві статистичні дані, деякі з яких ми вирішили викласти тут.
Під час презентації спікер представила категоризацію продуктів вейп-індустрії, зазначила обсяги коштів, що надходять від реалізації тютюнових виробів, які за результатами 2015 року становлять не більше 1% від загальних надходжень.
Цікаво, що на глобальному ринку доля девайсів для паріння становить близько 7,2 млрд євро, випереджаючи вже такі сегменти, як тютюн для люльок (5,4 млрд євро) та сигарилли (3,8 млрд євро). Надалі ринок лише розширюватиметься, та, за прогнозами Euromonitor International, доля вейперів зросте до 10% від усього населення, що палить, вже до 2020 року. Водночас «парців» в Україні у 2015 році – близько 125 тис., а до 2020-го очікується, що на електронні цигарки перейдуть до 187 тис. осіб.
Олена проаналізувала основні канали збуту вейп-продукції: 40% припадає на онлайн-продажі та 20% — на спеціалізовані вейп-магазини. Такий високий процент дистрибуції через Інтернет характеризується кількома чинниками::
Зокрема, слід зазначити, що серцем вейп-культури є саме вейпшопи. Вони пропагують культуру вейпінгу, підтримують особливу атмосферу та прямий контакт з кінцевим споживачем. Деякі вейпшопи надають можливість «скуштувати» рідини відомих світових брендів, регіональних і локальних виробників.
На окрему увагу заслуговує той факт, що протидія з боку найбільших тютюнових компаній має раціональне пояснення. Ціна 2,25 мл рідини (саме стільки, за підрахунками, споживає середньостатистичний вейпер щодня) навіть в Україні в середньому становить не більше за 30% вартості пачки сигарет. Що вже казати про країни, де пачка коштує в рази більше, ніж у нас, а ціна за той самий обсяг рідини залишається практично незмінною.
У доповіді також йшлося про основні моменти світової практики законодавчого регулювання продажів вейп-продукції. Скажімо, в Європі вона класифікується як тютюнова з відповідними обмеженнями на рекламу. Обсяг разового картриджу має становити не більше 2 мл, тара на продаж рідини не повинна перевищувати обсяг 10 мл, а попередження напису на етикетах мають займати не менше 30% площі. Обмеженню підлягає також склад нікотину в рідині – не більше 20 мг/мл.
Зацікавив також аналіз європейського ринку вейп-виробів. Обсяг українського ринку за 2015 рік становив 21 млн євро. Для порівняння: найближчий до нас ринок Польщі налічує близько 202 млн євро, навіть з огляду на жорсткі законодавчі обмеження. А ось у Німеччині та Британії цифри ще більші – близько 311 і 916 млн євро відповідно. Всі європейські ринки демонструють різну швидкість зростання.
За умов практично незмінного обсягу продажу пристроїв на кшталт eGo очікується зростання збуту професійних девайсів: на чверть — у Східній Європі та мінімум вдвічі більше — в Західній. Крім того, в 2015 році переважали онлайн-продажі (до 49% і 44% відповідно). Другим за обсягом каналом у Східній Європі стали продажі через спеціалізовані вейпшопи (до 35%), тоді як у Західній лідирують традиційні рітейлери харчових продуктів (близько 23%).
На окрему увагу заслуговує аналіз трендів вейп-індустрії.
У сегменті сигаретоподібних (cig-a-like) пристроїв:
У сегменті бакових пристроїв:
У сегменті рідин для електронних інгаляторів:
Вже за 3 роки ми дізнаємося, чи зросла кількість вейперів до обіцяних 10%, а, може, й перевищила наші прогнози. Час покаже. Але ми знаємо напевне, що виставки VAPEXPO надають вам унікального шансу перебувати в центрі всіх актуальних вейп-трендів і отримувати найактуальнішу інформацію від лідерів.